گام‌های درآمدزایی پیش از راه‌اندازی نهایی کارخانه ال‌ان‌جی / برنامه خلق منابع پایدار برای صندوق‌ها به طرح ایران ال‌ان‌جی رسید

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت گفت: مخازن «ال پی جی و ال ان جی» طرح ایران ال ان جی به مرحله نهایی‌شدن نزدیک است و مانند واحدهای نیروگاهی تولید برق آن کارخانه در حال احداث، وارد چرخه درآمدزایی می‌شوند.

عبدالحسین بیات، در نشست شورای‌عالی پروژه‌های گروه اقتصادی صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت که روز چهارشنبه (۳ آبان‌ماه) در کنگان برگزار شد با اشاره به بازدید از تأسیسات طرح ایران ال‌ان‌جی افزود: هر کدام از بخش‌های ایران ال‌ان‌جی که تکمیل شود در چارچوب برنامه «خلق منابع پایدار» برای سهام‌داران قرار خواهد گرفت. ازاین‌رو، پس از درآمدزایی از نیروگاه تولید برق، امسال و اوایل سال آینده نیز مخازن ال پی جی و ان جی ال به بهره‌برداری خواهند رسید و تا رسیدن واحدهای شیرین‌سازی و مایع‌سازی به مرحله تولیدی، قابل‌بهره‌برداری توسط صنایع متقاضی خواهند بود.

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت ادامه داد: به امید خدا پس از راه‌اندازی واحدهای اصلی طرح، نیروگاه تولید برق و مخازن، مأموریت پیش‌بینی‌شده در برنامه اصلی را انجام خواهند داد. برنامه استفاده از بخش‌های تکمیل شده تا تحقق مرحله اصلی بدین منظور است که از سرمایه‌گذاری، نهایت استفاده و بهره‌وری انجام شود.

بیات با بیان اینکه ال ان جی نیاز و اولویت کشور است، گفت: پروژه ایران ال ان جی بسیار طولانی شده است. ازاین‌رو، پیچیدگی خاصی دارد. اما برای این موقعیت نیز طراحی مهندسی و اقتصادی وجود دارد؛ به طور حتم، کار این طرح با توان داخلی نهایی خواهد شد.

خلق منابع پایدار

گروه اقتصادی صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت از محل سودآوری طرح‌های سرمایه‌گذاری، انجام تعهدات به جامعه ذی‌نفعان را محقق می‌کند. در ۲ سال گذشته این گروه اقتصادی موفق به تأمین هم‌زمان منابع برای مستمری‌ها و شتاب‌بخشی به پروژه‌ها شد. شتاب‌بخشی به طرح‌ها از آن منظر اهمیت مضاعف دارد؛ چون در سال‌های پیشرو جمع قابل‌توجهی از شاغلان به جامعه ذی‌نفعان صندوق‌ها می‌پیوندند؛ بنابراین، برنامه‌ریزی برای تأمین پایدار مستمری‌ها و پرداختی‌ها از هم اکنون در دست اجراست.

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت سه‌شنبه و چهارشنبه (دوم و سوم آبان‌ماه) برای سومین مرتبه در ۲ سال گذشته از طرح‌های صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت در عسلویه بازدید کرد. پیشرفت طرح الفین کنگان تا پیش از شروع به کار دولت سیزدهم ۵۸ درصد بود؛ اما ظرف ۲ سال اکنون از ۹۳ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار شده است، همچنین پتروشیمی سروش مهستان ۱۸ درصد پیشرفت داشت که ظرف ۲ سال اخیر از مرز ۷۶ درصد گذشته است، پتروشیمی نگین مهستان نیز ۱۳ درصد پیشرفت داشت که اکنون باگذشت ۲ سال شاهد پیشرفت بیش از ۷۱ درصدی هستیم. فراسکو نیز از پیشرفت حدود ۱۳ درصدی برخوردار بود که اکنون پیشرفت فیزیکی نزدیک به ۶۰ درصد را شاهد است. طرح این ایران ال ان جی که از طرح‌های راکد گذشته بود با اتخاذ تدابیر نو در ۲ سال گذشته در فهرست طرح‌های فعال و در دست اجرا قرار گرفته و هم اکنون پیشرفت ۵۲ درصدی را تجربه می‌کند.

Share :

مطالب اخیر